kontakt    mapa strony  
    polski   english

Grafika Komputerowa i Techniki Multimedialne

(280 godzin zajęć) - studia tańsze niż myślisz!

Studia prowadzimy w trybie zaocznym, dwusemestralnym. W związku z licznymi pytaniami informujemy, że istnieje możliwość uruchomienia trybu wieczorowego, w momencie zebrania się odpowiedniej liczby chętnych. Przy składaniu dokumentów prosimy o zaznaczenie trybu, w którym chcecie Państwo podjąć naukę.

Słuchaczami studiów mogą zostać osoby, które legitymują się dyplomem ukończenia studiów wyższych. Słuchacze powinni posiadać umiejętność posługiwania się komputerem (znajomość składowych komputera, ich funkcji, obsługi). W trakcie studiów zdobywacie Państwo wiedzę o:

W nauce wykorzystywane są między innymi komputery Apple, które doskonale współpracują z aplikacjami multimedialnymi i stanowią światowy standard w dziedzinie projektowania grafiki komputerowej, składu komputerowego oraz poligrafii. Wykorzystywane są też najnowsze aplikacje m. in. z pakietu Adobe CS6, Corel, Corel Painter. W trakcie zajęć korzystacie Państwo z materiałów pomocniczych przygotowanych przez kadrę instruktorską specjalnie dla tego profilu studiów.

Absolwenci Studiów Podyplomowych otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych. Warunkiem uzyskania świadectwa jest osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia, przewidzianych dla tego programu studiów, poprzez zaliczenie realizowanych przedmiotów oraz obrona pracy końcowej.

Kadrę stanowią: pracownicy Instytutu Informatyki Stosowanej PŁ, posiadających bogate doświadczenie dydaktyczne oraz niezbędne kwalifikacje potwierdzone licznymi certyfikatami, doświadczony wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz osoby zawodowo zajmujące się projektowaniem grafiki (tzw. freelancerzy).

Studiami kierują:  prof. dr hab. inż. Dominik Sankowski - Dyrektor Instytutu Informatyki Stosowanej oraz dr Joanna Sekulska-Nalewajko.

Siatka obowiązująca słuchaczy rozpoczynających naukę w semestrze zimowym 2016

Przedmiot

Sem. Wykł. Lab. Wykł. Lab. Sem. Inne Suma
Środowisko pracy grafików
I 7 4         11
Elementy kompozycji obrazu i typografii I 4 6         10
Grafika wektorowa I 3 27         30
Podstawy grafiki rastrowej I 4 24         28
Podstawy animacji Flash I 4 24         28
Podstawy budowania serwisów www I 9 21         30
Myślenie projektowe - Design Thinkng I   7         7
Podstawy druku 3D II     5 25     30
Wzbogacanie fotografii cyfrowych II     2 16     18
Obróbka plików filmowych II     4 24     28
Zaawansowana grafika rastrowa II     1 18     19
Projekt do druku II      5 18     23
Malarstwo cyfrowe II     2 8     10
Seminarium dyplomowe II         4   4
Praca końcowa II           4 4

Razem liczba godzin w sem. I i II

  31 113 19 109 4 4 280

Siatka obowiązująca słuchaczy rozpoczynających naukę w semestrze letnim 2016

Przedmiot

Sem. Wykł. Lab. Wykł. Lab. Sem. Inne Suma
Środowisko pracy grafików
I 7 4         11
Zasady projektowania graficznego i typografii I 6           6
Grafika wektorowa I 3 27         30
Podstawy grafiki rastrowej I 4 26         30
Podstawy animacji Flash I  4 18         22
Podstawy projektowania stron www I 9 21         30
Myślenie projektowe - Design Thinkng I   7         7
Dynamiczne aplikacje multimedialne II     2 22     24
Wzbogacanie fotografii cyfrowych II     2 16     18
Obróbka plików filmowych II     4 24     28
Zaawansowana grafika rastrowa II     1 18     19
Projekt do druku II      5 20     25
Malarstwo cyfrowe II     2 8     10
Seminarium dyplomowe II         4   4
Praca końcowa II           4 4

Razem liczba godzin w sem. I i II

  33 103 16 108 4 4 268

Studium kończy się uzyskaniem zaliczeń z wszystkich przedmiotów oraz wykonaniem pozytywnie ocenionej pracy koncowej.

Szczegółowy opis przedmiotów:

1. Środowisko pracy grafików:

Literatura:

  1. D. Pogue: „Mac OS X. Wydanie drugie”; Helion, 2003, ISBN: 83-7361-079-0
  2. Roland Zimek, Łukasz Oberlan: ABC grafiki komputerowej, Helion,Gliwice 2010
  3. James D.Foley, Adries Van Damiin., Wprowadzenie do grafiki komputerowej,WNT,Warszawa 2001
  4. Adobe CreativeTeam:AdobePhotoshopCS5/CS5PL.Oficjalny podręcznik, Helion,Gliwice,2011
  5. Stacy Cates,Simon Abrams, Dan Moughamian: Photoshop CS4/CS4PL.Biblia, Helion, Gliwice 2009
  6. Matt Kloskowski: Warstwy. Wykorzystaj najpotężniejsze narzędzie Photoshopa,Helion,Gliwice 2009
  7. Elaine Weinmann, Peter Lourekas:Po prostu Photoshop CS5/CS5PL, Helion ,Gliwice 2011
  8. Drew John T., Meyer Sarah A., Zarządzanie kolorem. Przewodnik dla grafików i projektantów, Arkady 2014
  9. Photoshop dla fotografów, Autorka: Julie King, Tłumaczenie: Zbigniew Szalbot , ISBN: 83-7279-509-6, Data wydania: 2005, Wydawnictwo MIKOM
  10. B. Fraser, C. Murphy, F. Bunting. Profesjonalne zarządzanie barwą. Helion, 2006, ISBN: 83-7361-669-1
  11. J. T. Jaynes, R. Noël. Potęga obrazu. Podręcznik fotografii cyfrowej, Helion, 2008. ISBN: 978-83-246-1471-4
  12. Kwaśny. Od skanera do drukarki, Helion, 2001. ISBN: 83-7197-483-3

2. Elementy kompozycji obrazu i typografii:

Literatura:

  1. N. Rosenblum: Historia Fotografii Światowej. Wydawnictwo Baturo oraz Grafis Projekt przy współpracy z Fundacją Centrum Fotografii, Bielsko - Biała 2005.
  2. Bringhurst R.: Elementarz stylu w typografii. Design Plus, Kraków 2007.
  3. Willberg H.P., Forssman F.: Pierwsza pomoc w typografii. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2015.

3. Grafika wektorowa:

Literatura:

  1. Bain S.: CorelDRAW 12 Oficjalny podręcznik. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2004.
  2. Zimek R.: CorelDRAW 12. Ćwiczenia praktyczne. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2004.
  3. Zimek R.: CorelDRAW X3. Ćwiczenia praktyczne. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.
  4. Adobe Creative Team: Adobe Illustrator CS2/CS2 PL. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.
  5. Ogórek B.: CorelDRAW Graphics Suite 11 PL. Kompendium. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2003.
  6. Adobe: Pomoc programu Illustrator; http://helpx.adobe.com/pl/illustrator/topics.html

4. Podstawy grafiki rastrowej:

Literatura:

  1. Scott Kelby, Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć, Helion, 2011
  2. Deke McClelland, Laurie Ulrich Fuller, Robert C. Fuller, Photoshop CS2/CS2 PL biblia profesjonalisty, HELION, 2007.
  3. Adobe Creative Team, Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik, HELION, 2013
  4. Weinmann Elaine, Lourekas Peter „Po prostu Photoshop 6/6 CE”, Helion, 2001.
  5. The official training workbook from Adobe Systems, Adobe Photoshop CS/CS PL. Oficjalny podręcznik, Helion 2004.

5. Wzbogacanie fotografii cyfrowych:

Literatura:

  1. Scott Kelby, Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie VII, Helion, 2013
  2. Martin Evening, Mistrzowska edycja zdjęć. Adobe Photoshop CS5/CS5 PL dla fotografów, Helion, 2011
  3. Matt Kloskowski, Fotomontaż w Photoshopie. Sekrety doskonałego wyboru i łączenia obrazów cyfrowych, Helion, 2012
  4. Scott Kelby, Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby'ego, Helion, 2011
  5. Ellen Anon, Tim Grey, Photoshop. Warsztaty dla fotografów przyrody, Helion, 2007
  6. Julie King, Photoshop dla fotografów, MIKOM, 2005

6. Podstawy animacji Flash:

Literatura:

  1. Adobe Flash CS5/CS5 PL Professional. Oficjalny podręcznik. Helion, 2011
  2. Adobe Flash CS5/CS5 PL Professional. Biblia. Wydawnictwo Helion, 2011.
  3. Braunstein R., Wright M. H., Noble J. J., ActionScript 3.0. Biblia. Helion, 2009.
  4. Chun R. Flash CS3 Professional PL. Techniki zaawansowane. Klatka po klatce. Helion, 2008.
  5. Morris D. Tworzenie stron WWW we Flashu CS3 Professional. Projekty. Helion, 2008.
  6. Pasek J., Pasek K. Flash CS5 PL Professional. Ćwiczenia praktyczne. Helion, 2011.
  7. Ypenburg D. ActionScript 3.0. Szybki start. Helion, 2011.
  8. Programowanie w języku ADOBE ACTIONSCRIPT 3.0 dla środowiska Adobe Flash. Adobe Systems Incorporated, San Jose, California, 2008 - podręcznik rozpowszechniany razem z oprogramowaniem zawierającym licencję dla użytkownika końcowego, z pozwoleniem na jego użytkowanie na prawach tej licencji.

8. Podstawy budowania serwisów www:

 

Literatura:

  1. Brian P. Hogan, HTML5 i CSS3. Standardy przyszłości, Helion 2011.
  2. Łukasz Wójcik, Magdalena Bród, WordPress 4. Instalacja i zarządzanie, Helion,2015.
  3. Bartosz Danowski, HTML5 – Ćwiczenia praktyczne, Helion, 2012.
  4. Witold wrotek,WordPress. Ćwiczenia praktyczne, Helion 2012.

9. Myślenie projektowe - design thinking

Literatura:

  1. Design Thinking: Integrating Innovation, Customer Experience, and Brand Value, by Thomas Lockwood, Published February 16th 2010 by Allworth Press, ISBN 1581157347.
  2. Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires innovation by Tim Brown, Published September 29th 2009 by HarperBusiness, ISBN 0061766089.
  3. Make Space: How To Set The Stage For Creative Collaboration, by Scott Doorley, Scott Witthoft, Hasso Plattner Institute of Design at Stanford University, David Kelley, Published January 3rd 2012 by John Wiley & Sons, ISBN 1118143728.

10. Obróbka plików filmowych:

Literatura:

  1. Final Cut Express, Krótka instrukcja obsługi: „Okna i narzędzia” Jakub Balicki 2010/2011 (dostępny na stronie internetowej przedmiotu z materiałami dla słuchaczy oraz rozdawany w postaci drukowanej).
  2. iDVD Pierwsze kroki, Instrukcja obsługi. Dokumentacja producenta 2006
  3. iPhoto, Pierwsze kroki, Instrukcja obsługi. Dokumentacja producenta 2006
  4. Walter Murch. W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego.
  5. Paul Wells. Animacja.
  6. Giuseppe Cristiano. Kurs tworzenia storybordów.
  7. Urszula Czartoryska. Przygody Plastyczne Fotografii.
  8. Strona internetowa przedmiotu z materiałami dla słuchaczy: http//qba.4x.com.pl/film/ Na w/w stronie znajduje się komplet materiałów informacyjnych związanych z przedmiotem oraz linki do darmowego oprogramowania takiego jak: Adobe Acrobat Reader (http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html)
  9. Apple QuickTime Player Pro
  10. Audacity (http;//audacity.sourceforge.net/)
  11. Handbrake (http;//hanbrake.fr/downloads.php)
  12. Apple iTunes (http;//www.apple.com/pl/itunes/download/)
  13. GIMP (http://www.gimp.org/downloads/)

11. Zaawansowana grafika rastrowa:

Literatura:

  1. Praca zbiorowa, Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik, Helion, 2013
  2. Praca zbiorowa, Adobe Photoshop CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik. Magia cyfrowych rozwiązań, Helion, 2011
  3. Anna Owczarz-Dadan, Photoshop CS5 PL. Ilustrowany przewodnik, Helion, 2010
  4. nna Owczarz-Dadan, Książka Helion. Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu, Helion, 2011

12. Podstawy druku 3D

Literatura:

  1. Bogdan Bociek, Blender. POdstawy modelowania, Helion, 2014.
  2. Anna Kaziunas France, Świat druku 3D, Helion, 2014.
  3. Ben Simonds, Blender. Praktyczny przewodnik po modelowaniu, rzeźbieniu i renderowaniu, Helion, 2014.

13. Projekt do druku:

Literatura:

  1. R.Williams, DTP od podstaw. Projekty z klasą, Helion, Gliwice 2011
  2. R. Williams, Typografia od podstaw. Projekty z klasą, Helion, Gliwice 2011
  3. G.Ambrose, P.Harris, Twórcze projektowanie, PWN, Warszawa 2007
  4. P.Zakrzewski, Kompendium DTP, Helion, Gliwice 2012 2. C.McCue, Real World. Profesjonalny druk, Helion, Gliwice 2007
  5. B. Kamiński, Nowoczesny prepress, Translator, Warszawa 2001
  6. A. Gołąb, DTP. Od projektu aż po druk, Helion, Gliwice 2013

14. Malarstwo cyfrowe:

Literatura:

  1. R.Grossman, Digital Painting Fundamentals with Corel Painter X3, Cengage Learning, 2013.
  2. http://www.corel.sklep.pl/manuals/Painter_2016/Corel-Painter-2016_podrecznik.pdf

15. Seminarium dyplomowe:

Literatura:

  1. G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, TAiWPN Universitas, Kraków 1998.
  2. P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1999.

16. Praca końcowa:

powrót do góry


Redakcja:
Joanna Sekulska-Nalewajko
Marta Ciabiada

Ostatnia modyfikacja:
2016-10-09 21:28:58, Wojciech Bieniecki